Beleeftuin is er voor jong en oud

Timo Hol en Jill Verbruggen van Den Dijk helpen bij het vol planten van de beleeftuin. Foto VAn Assendelft

TIMO HOL EN JILL VERBRUGGEN VAN DEN DIJK HELPEN BIJ HET VOL PLANTEN VAN DE BELEEFTUIN. FOTO VAN ASSENDELFT

Een plek waar jong en oud elkaar kunnen ontmoeten en genieten van bloemen, planten en een moestuin. Dat is de insteek van de nieuwe zogeheten 'beleeftuin' in Odiliapeel.

Nog voordat er ook maar één plantje in de grond zit, komt Odiliapeel al massaal kijken. De kinderen van groep 6/7 staan te trappelen om de tuin vol te zetten met tientallen struiken en planten.

,,Dit is toch schitterend, niet dan?", zegt vrijwilliger Jan Bos terwijl hij de kwetterende kinderen bezig ziet. Hij is dolblij na maandenlang 'overleggen, bellen, geld schooien en regelen' om de beleeftuin van de grond te krijgen. De tuin ligt achter het Peelhonk en is vanaf het schoolplein van Den Dijk ook bereikbaar. Lange tijd was het niet meer dan een rommelveldje waar de schooljeugd een balletje trapte.

Nu is er opgeruimd, er is 160 kuub zwarte grond bijgestort en Wim Lips maakte een mooi tuinontwerp waarbij een kronkelpad de bezoekers langs de verschillende bloem- en plantenbedden leidt. Voor de bijen en de vlinders zijn er aparte 'hoekjes', later krijgen de beestjes nog een eigen 'hotel'. Het hart van de tuin wordt gevormd door twee grote bedden waar de moestuin moet komen.

Directeur Adri van der Loop van Den Dijk ziet het al helemaal voor zich. ,,Wat is er nou mooier dan dat onze kinderen hier gaan helpen bij het onderhoud en bij de moestuin en dan met de groente weer iets lekkers gaan koken in het Peelhonk?" En dat lekkers zou dan ook zo maar gedeeld kunnen worden met de ouderen die in het Peelhonk door Zorg en Welzijn worden opgevangen en vermaakt. ,,Zo helpen jong en oud elkaar", zegt Annelies Emonds, kartrekker van het lokale zorginitiatief.

Bos en Emonds zien de beleeftuin als perfecte aanvulling op de activiteiten die ze in en om het Peelhonk ontplooien. Ook zou Emonds graag meer willen doen voor de Peelse ouderen. ,,Want nu moeten die soms noodgedwongen het dorp uit omdat hier geen voorzieningen zijn." Daarom wordt er nu door Zorg en Welzijn druk overlegd met de gemeente, BrabantZorg en de vrijwilligers over een volwaardige dagopvang. ,,Hopelijk krijgen we het dit jaar nog voor elkaar."

bron: Brabants Dagblad

Kilknieuws

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------